رادین جدیدترین اخبار و مطالب وبسایتهای فارسی

موزیک ما

آخرین پست های وبسایت موزیک ما به صورت خودکار از بلاگ موزیک ما دریافت شده و با درج لینک مستقیم منبع آن در سایت مرجع نمایش داده شده است. در صورتیکه محتوای پست های نمایش داده شده نا مناسب و شایسته تذکر میباشد، بر روی لینک درخواست حذف کلیک نمائید تا از دسترس عموم خارج گردد.



شال | موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
آرین نایینی، کاوه آفاق، آرمان مهربان، پیام زمانی، اشکان دباغ، شهاب آفاقی، مهرداد حامدی، آندره حاجیان



منبع : http://musicema.com/node/354387




ویدیو ماه پیشانو, حامد فقیهی

درخواست حذف اطلاعات
با مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد به شماره 968/00953/ت/97/04



منبع : http://musicema.com/Hamed-Faghihi-Mah-Pishano




ویدیو hesret negmesi, سالار زمانیان

درخواست حذف اطلاعات
با مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد



منبع : http://musicema.com/Salar-Zamanian-Hesret-Negresi-Video




ویدیو جادوی خاص در دبی, سینا شعبانخانی

درخواست حذف اطلاعات
موسیقی ما - چندی پیش «سینا شعبانخانی» خواننده موسیقی پاپ، در دبی روی صحنه رفت. به گزارش «موسیقی ما»، این هنرمند که از سال گذشته فعالیت رسمی اش را آغاز کرده، اجراهای پس از ماه رمضانش را با برگزاری کنسرت در کشور امارات عربی متحده آغاز کرد.خواننده قطعه «جادوی خاص»، در تاریخ 16 ژوئن 2018 برای ایرانیان ساکن دبی و مسافران این شهر توریستی روی صحنه رفت و گلچینی از محبوب ترین قطعات خود را به اجرا درآورد. این کنسرت به همت کمپانی «شانار ایونت» و تهیه کنندگی «شایان میرعظیم» در سالن مجلل music hall هتل «زعبیل سرای» دبی برگزار شد و تعداد قابل توجهی از ایرانیان در آن حضور یافتند. نکته جالب این کنسرت، حضور خانواده هایی از آلمان و ترکیه در میان حاضرین در سالن بود.سینا شعبانخانی در این کنسرت قطعاتی چون «جادوی خاص»، «عمداً»، «چشمای مست»، «حس من»، «من بی قرارم»، «نزدیکای پاییز» و... را اجرا کرد و در بخشی از برنامه بنا به اصرار حضار، قطعه «تب چشمات» که در کنداکتور نبود را هم اجرا کرد. اجرای دو قطعه آوازی با نوازندگی پیانو بخش دیگری از این برنامه بود.شعبانخانی که چند هفته پیش قطعه «حس من» را منتشر کرده، به زودی قطعات جدیدی منتشر خواهد کرد. این هنرمند همچنین سوم مرداد 1397 طی دو سانس در سالن نمایشگاه بین المللی تهران روی صحنه می رود تا جدیدترین قطعاتش را برای مخاطبینش اجرا خواهد کرد.



منبع : http://musicema.com/Sina-Shabankhani-Dubai-97-03




ویدیو اجرای علیرضا قربانی در فستیوال respect 2018, علیرضا قربانی

درخواست حذف اطلاعات
جمعه 22 تیر 1397 - 08:44 . اجرای علیرضا قربانی در فستیوال respect 2018خواننده: علیرضا قربانیتدوین گر: آیدا فرجی plays 543
share
پرده نشین علیرضا قربانی گفت وگو با «علیرضا قربانی» در پاریس سایت موسیقی ما فروغ علیرضا قربانی



منبع : http://musicema.com/Alireza-Ghorbani-Respect-Festival-Video




ویدیو تو اینجایی, بابک جهانبخش

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Babak-Jahanbakhsh-To-Injaee-Video




ویدیو گریم, رضا یزدانی | موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Reza-Yazdani-Gerim




ویدیو تولد بهنام صفوی, بهنام صفوی

درخواست حذف اطلاعات
موسیقی ما – جشن تولد 35 سالگی «بهنام صفوی» شامگاه روز جمعه 15 تیر در تهران برگزار شد. در این مراسم جمعی از هنرمندان موسیقی، سینما و تلویزیون حضور داشتند و پس از مدت ها با این خواننده دیدار کردند. حجت اشرف زاده، عماد طالب زاده، مهدی یغمایی، شهاب رمضان، چنگیز حبیبیان، محمد کاظمی، امیرحسین اویسی، مرسل وطنی، مهدی ماهانی، حمید ماهی صفت، رضا داوودنژاد علی صالحی و علیرضا مسعودی از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند. دوستان بهنام صفوی و سایر هنرمندان ضمن دیدار با این خواننده در صحبت های جداگانه ای برای او آرزوی سلامتی و بهبودی کامل داشتند. در پایان هم خواننده آلبوم «آرامش» کیک تولدش را برید و عکس هایی را با مهمانان به یادگار ثبت کرد. بهنام صفوی از اوایل سال 96 برای پیگیری مراحل درمان خود عازم آلمان شد و چند عمل جراحی تحت نظر پروفسور «مجید سمیعی» داشت. در حین پیگیری مراحل درمان بهنام صفوی، فرزند او هم به دنیا آمد که همین موضوع اتفاق خوبی در روند بهبود این خواننده محسوب می شد. بهنام صفوی چندی پیش به ایران بازگشت و در این مدت دیدارهایی با برخی از اهالی موسیقی و همکاران خود داشت.این برنامه به همت و مساعدت دکتر محمد جبارزاده و مدیر عامل موسسه فروغ فرزانگان هنر در زاد روز تولد بهنام صفوی برگزار شد.
در ادامه می توانید عکس های «مرتضی قربانی» و گزارش ویدئویی «سید علیرضا حق شناس» از این برنامه را ببینید:



منبع : http://musicema.com/node/354037




ویدیو ستار خان, علی زند وکیلی

درخواست حذف اطلاعات
شنبه 16 تیر 1397 - 11:43 . ستار خانخواننده: علی زند وکیلیآهنگساز: فرامرز نصیریترانه سرا: محمد مهدی علینژادتنظیم کننده: کوشان حدادکارگردان: وحید امینیتهیه کننده: محمود شبیری، سپهر صاحبیناشر: رنگین کمان هنر جوان plays 3168با مجوز ارشاد
share
لالایی علی زند وکیلی عطر خاطره علی زند وکیلی کاروان علی زند وکیلی باورم کن علی زند وکیلی



منبع : http://musicema.com/Ali-Zande-Vakili-Sattar-Khan-Video




ویدیو تو چی می دونی, مصطفی یگانه

درخواست حذف اطلاعات
شنبه 16 تیر 1397 - 11:43 . تو چی می دونیخواننده: مصطفی یگانهآهنگساز: مصطفی یگانهترانه سرا: مهرزاد امیرخانیتنظیم کننده: علی تیردادنوازنده: سه تار: کیان داراتکارگردان: مصطفی یگانه plays 760مجوز: 950/00935/ت/97/03
share
اون روزا مصطفی یگانه



منبع : http://musicema.com/Mostafa-Yeghaneh-To-Chi-Midooni-Video




ویدیو گفتگو با ماکان بند, ماکان بند

درخواست حذف اطلاعات
> عکس های این گفت و گوموسیقی ما – وحید لشکری: یک سال پیش در چنین روزهایی بود که تب یک آهنگ با ترانه و ریتمی متفاوت نسبت به کارهای آن مقطع در میان مخاطبان داغ بود. قطعه ای به نام «هر بار این درو» از «ماکان بند» در مدت کوتاهی توانست به پلیرهای موسیقی جوانان و نوجوانان شنونده موسیقی راه پیدا کند و نام این گروه سر زبان ها افتاد. آنها در ادامه آلبومی به نام «دیوونه بازی» را منتشر کردند و آذرماه هم اولین کنسرتشان را روی صحنه بردند. ماکان بند از پاییز سال گذشته تا امروز در رتبه های بالای فروش کنسرت ها قرار دارد و در همین زمان یک تور اروپایی هم برگزار کردند. همه این اتفاقات و برخی نقدها نظرات نسبت به ماکان بند بهانه ای بود تا با این گروه به گفتگو بنشینیم. یاشار خسروی به عنوان سرپرست و مدیر هنری و امیر مقاره و رهام هادیان به عنوان خوانندگان ماکان بند در فضایی پرانرژی به سوالات «موسیقی ما» پاسخ دادند. این گفتگو را تا پایان ببینید:



منبع : http://musicema.com/Macan-Band-Interview




ویدیو دلم کو, داوود ثروتی

درخواست حذف اطلاعات
با مجوز دفتر موسیقی ارشاد به شماره 959/00944/ت/97/03



منبع : http://musicema.com/Davood-Servati-Saeed-Arab-Delam-Ko-Video




ویدیو اجرای «آیرلیق» توسط مهدی یغمایی و ناصر چشم آذر, مهدی یغمایی

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Mehdi-Yaghmaei-Cheshm-Azar-Ayriliq-Video




ویدیو «پویان آزاده» قطعه ی «بغض», پویان آزاده

درخواست حذف اطلاعات
«پویان آزاده» قطعه ی «بغض» را پس از فوت استادش «مصطفی کمال پورتراب» -که او را پدر معلمی موسیقی ایران می دانند- ساخت. این قطعه در ماه ژوئن 2018 در شهر بایرویت آلمان ضبط شده است. تصویربرداری و ضبط صدای این اثر را «یوخن شوبرت» انجام داده است.



منبع : http://musicema.com/Pouyan-Azadeh-Boghz




ویدیو «هوشنگ ابتهاج» و ابتکارش در رادیو,

درخواست حذف اطلاعات
«هوشنگ ابتهاج» از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ سرپرست برنامه گل ها پس از کناره گیری داوود پیرنیا و پایه گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته بود. او در رادیو ایران، آزمونی برای نوازندگان راه اندازی کرد که در این ویدیو درباره ی آن توضیح می دهد



منبع : http://musicema.com/Hooshang-Ebtehaj-Radio




ویدیو اجرای قطعه «آیرلیق»« توسط مهدی یغمایی و پیانوی زنده یاد ناصر چشم آذر, مهدی یغمایی

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Mehdi-Yaghmaei-Cheshm-Azar




تجسم یک رویا | موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
نوازنده ها: وحید کریمی، ارسلان صوفی، متین کاشانکی، حامد فولادقلم، مجتبی کاشانکی، شهروز کلیایی، محمد چنگیزی، امید غلامعلی نژاد، مهرداد اخلاقی، سینا زند، محمدرضا چاره خواه، محمد نوش زاد، مهدی نوری، فرید ابراهیمی، فرید حاجی حیدری، طنین کاشانکی، مرسل وطنی، نیما هاتف، حمید آهازان، احمد بی ریاکار



منبع : http://musicema.com/albums/Farid-Ebrahimi-Tajasome-Yek-Roya




ویدیو آدینه, گروه چارتار | موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Chaartaar-Adineh-Video




ویدیو مروری بر کنسرت های خارجی در ایران, سایت موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Foreign-Concerts-In-Iran




ویدیو کنسرت ریچارد کلایدرمن , سایت موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/node/353207




ویدیو شاه قلبم, امیرعباس گلاب

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/AmirAbbas-Golab-Shahe-Ghalbam-Video




ویدیو فالش چیست؟, | موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
موسیقی ما – چند وقتی است که در فضای مجازی و صحبت های منتقدان موسیقی، کلمه ای به نام «فالش» زیاد شنیده می شود. میزان تکرار این کلمه در نقدهای افراد آنقدر زیاد شده که گاهی وسیله ای برای تخریب خواننده ها هم می شود. اما اغلب آنهایی که در فضای مجازی این کلمه را به عنوان وسیله ای برای نقد به کار می برند با ابعاد آن آشنایی کمی دارند. حتی برخی نمی دانند دقیقاً چه تعریفی دارد و صرفاً می گویند فلانی فالش می خواند و اجراهایش فالش است. این نکته هم مهم است که اصلاً دلیل فالش خواندن چیست و این موضوع چگونه برطرف می شود. از سوی دیگر این دیدگاه هم وجود دارد که این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی دیگر حل مشکل فالش خواندن آسان است و همه می توانند خواننده شوند و درست بخوانند. همه این موضوعات باعث شد تا ما هم سراغ جمعی از اهالی موسیقی که در زمینه خوانندگی، نوازندگی، تنظیم، آهنگسازی، رهبری ارکستر و صدابرداری فعالیت می کنند برویم و با آنها از زوایای مختلف به بررسی موضوع فالش و فالش خواندن بپردازیم. بهروز صفاریان، پویا نیکپور، پدرام کشتکار،بابک ریاحی پور، محمدرضا چراغعلی، فرشاد حسامی، بابک جهانبخش، رضا فرهادی و نیما رمضان هنرمندانی بودند که با آنها درباره این موضوع صحبت کردیم. حتی برای بررسی نقش تکنولوژی در بهبود اجرای خواننده ها، گزارشگر و کارگردان این گزارش از سایت «موسیقی ما» شانس خود را در خوانندگی برای اولین بار محک زد!همچنین قرار است طی روزهای آینده نسخه کامل گفتگوهای هرکدام از هنرمندان حاضر در این گزارش جداگانه منتشر شود.
این ویدئو را تا پایان ببینید:



منبع : http://musicema.com/node/352374




ویدیو تیزر آلبوم «با خودم می رقصم», مانی رهنما

درخواست حذف اطلاعات
موسیقی ما – تیزر آلبوم «با خودم می رقصم» با صدای «مانی رهنما» منتشر شد. پیش فروش نسخه دیجیتالی این اثر چندی پیش آغاز شده و قرار است از روز شنبه نهم تیرماه در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. همچنین اواسط تیرماه هم پس از برگزاری جشن امضای این اثر، نسخه فیزیکی آلبوم با خودم می رقصم هم در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. آلبوم با خودم می رقصم پس از طی پروسه پنج ساله تولید و با حضور هنرمندان سرشناس و به تهیه کنندگی «علی اوجی» آماده انتشار شده است. تهیه کننده ای که پیش از این هم تجربه همکاری موفقی با مانی رهنما در آلبوم «من و تو» داشت.



منبع : http://musicema.com/Mani-Rahnama-Ba-Khodam-Miraghsam-Teaser




ویدیو جلسه کانون ادبی زمستان - 3 تیر 1397, سایت موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/node/353022




ویدیو نرو نرو, بنجامین جواهری

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Benjamin-Naro-Naro-Video




ویدیو اجرای آهنگی از فرانک سیناترا توسط «لوریس چکناواریان» و «امید حجت»,

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Loris-Tjeknavorian




ویدیو من خراب, پوریا اخواص

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Pouria-Akhavas-Mane-Kharab-Video




ویدیو کنارم بمون, سام نعمتی

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Sam-Nemati-Bemoon-Kenaram-Video




ویدیو جاده, سامان جلیلی | موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Saman-Jalili-Jadde-Video




ویدیو همیشه یکی هست, محمد معتمدی

درخواست حذف اطلاعات
موسیقی ما ـ محمد معتمدی در دومین تجربه همکاری با بهروز شعیبی و در آغاز اکران «دارکوب»، یک قطعه موسیقی برای این فیلم منتشر کرد.محمد معتمدی در هفته های گذشته، قطعه ای را برای فیلم سینمایی «دارکوب» آماده کرده است که موزیک ویدئوی آن با تصاویری از مهناز افشار، سارا بهرامی، هادی حجازی فر، نگار عابدی، جمشید هاشم پور و امین حیایی ساخته شده و همزمان با آغاز اکران عمومی فیلم، منتشر شده است.
آهنگسازی این اثر را افشین عزیزی بر عهده داشته و بهمن محمدزاده نیز ترانه سرای آن بوده است.میلاد عالمی، علی جعفری پویان و رائین نورانی (ویولن)، مهرداد عالمی (ویلنسل) و همایون نصیری (سازهای کوبه ای) در این اثر نوازندگی کرده اند.معتمدی پیش از این، در فیلم سینمایی «سیانور» همکاری موفقی با بهروز شعیبی در مقام کارگردان و سیدمحمود رضوی به عنوان تهیه کننده فیلم داشت و کلیپ او بارها و بارها در فضای مجازی بازنشر شد.«دارکوب» سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را با ١٠ عنوان کاندید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و نقش مکمل مرد برای سارا بهرامی و جمشید هاشم پور پشت سر گذاشت.



منبع : http://musicema.com/node/352957




ویدیو چنگ رودکی, گروه همنوازان فاخته

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Hamnavazan-Fakhte-Change-Roodaki




از دوست داشتن

درخواست حذف اطلاعات
خواننده: بابک باربدکاور ویدیو: شاعر: فروغ فرخزادکارگردان: رضا موسویآدرس فایل 480: http://dl.musicema.com/video/zother/babak%20barbod%20-%20az%20doost%20dashtan...



منبع : http://musicema.com/Babak-Barbod-Az-Doost-Dashtan




عشق اینه

درخواست حذف اطلاعات
ندیمعکس: لینک مطلب: http://musicema.com/nadim-eshgh-ineمطلب: عشق اینه



منبع : http://musicema.com/node/352289




ویدیو گفتگو با میثم مروستی, میثم مروستی

درخواست حذف اطلاعات
> عکس های این گفت و گو را اینجا ببنیدموسیقی ما - در اغلب بخش های موسیقی تجربه های متنوعی دارد و طی دو دهه اخیر با خوانندگان سبک های مختلف همکاری داشته است. با این که هیچگاه خودش را صرفاً به نوازندگی محدود نکرده، اما در این زمینه شهرت زیادی میان مخاطبان موسیقی پاپ، کلاسیک و سنتی و... دارد. چراکه آنها معتقدند میثم مروستی یکی از نوازندگان تأثیرگذار ویولن در سال های اخیر است. همین تنوع ژانر کاری موضوع اصلی گفت وگوی ما با میثم مروستی بود. گفت وگویی که از سال های کودکی او شروع کردیم و به همکاری هایش با ارکسترها و خوانندگان مختلفی نظیر احسان خواجه امیری، محسن یگانه و... رسیدیم. در آخر هم با او درباره روند فعالیت هایش و همچنین علایقش صحبت های جالبی داشتیم.
**** شما و احسان خواجه امیری، آن سال ها تقریباً با هم پله های شهرت را طی می کردید. اصلاً ارتباطت با او از کجا شکل گرفت؟ آشنایی من با احسان به سال 78، 79 باز می گردد. از طریق ضبط و تنظیم آلبومی برای استاد ایرج با او آشنا شدم. احسان آن زمان قصدی برای خوانندگی نداشت ولی پس از چند سال، به لحاظ پشتوانه خانوادگی وارد این عرصه شد که همکاری با احسان برای من باعث خوشحالی بود.
* به نظر می رسید تفکر شما خیلی به هم نزدیک بود و همان زمان به او انتقاد می کردند که رگه های سنتی در کارهایش زیاد است. احسان خواجه امیری در کار خودش یک آرتیست موفق است و به لحاظ پشتوانه های خانوادگی که در زمینه موسیقی سنتی داشت، نیاز جامعه را در آن زمان حس کرد. او ایده پرداز خوبی هم هست و توانست هنرمندان خوبی در بخش ترانه را هم با خود همراه کند. این که باور داشته باشید چه می خواهید اتفاق خوبی است و احسان خواجه امیری دقیقاً از ابتدا می دانست از موسیقی چه می خواهد.
* چرا آن زمان برخلاف این که برای دیگران کارهای زیادی تنظیم می کردی، آثار زیادی برای احسان خواجه امیری تنظیم نمی کردی؟ آن زمان فقط با احسان همکاری نمی کردم. تمرکز من بیشتر روی ضبط های استودیویی بود و فرصت زیادی نداشتیم که بخواهیم همکاری تنگاتنگی با او داشته باشم. در آن مقطع هم شیوه مرسوم این بود که فقط با یک آهنگساز یا تنظیم کننده کار نمی کردند.
* جدایی تو از احسان بدون حاشیه بود اما حس می کنم به جایی رسیدی که خوانندگی برایت خیلی جدی شد و تقریباً دیگر دو پادشاه در یک اقلیم نمی گنجیدند! دلیل جدایی من از احسان خواجه امیری علاقه ام به خوانندگی نبود. مشغله های دیگر باعث شد که اولویت های من تغییر کند و فضای موسیقی هم در دهه هفتاد و هشتاد تغییر کرد. پیش از آن، موقعیتی برای فعالیت شخصی یک نوازنده یا آهنگساز نبود. اما مارکت موسیقی پاپ باعث شد تا بتوانید فعالیت مستمر و بهتر داشته باشید و موزیسین های زیادی به سمت پاپ کشیده شدند. من هم مستثنی نبودم و کار و فعالیت در زمینه موسیقی پاپ بیشتر بود.
احسان هنوز هم یکی از بهترین دوستان من است و خوشحالم که جایگاه خودش را در موسیقی پیدا کرده، اما احساس کردم مسیر موسیقایی که من دنبال می کنم با مسیر او تفاوت دارد. برای هیچ هنرمندی هم این الزام وجود ندارد که تا ابد یک مسیر را دنبال کند.
* بعد از جدایی از احسان در گفت وگویی با قاطعیت اعلام کردی که دیگر با هیچ خواننده ای روی صحنه نمی روی. در شهریور 92 و طی گفت وگویی که با هم داشتیم اعلام کردی که حرفم را زیر پا گذاشتم و قرار است با محسن یگانه روی صحنه بروم. آن موضع گیری اول چه دلیلی داشت و این تغییر نظر از کجا شکل گرفت؟ دلیل تصمیم من برای کناره گیری از اجراهای پاپ این بود که اجراهای این سبک برای یک نوازنده ویولن کلاسیک مناسب نیست. کیفیت و شیوه برخورد با اجراها، سطح پایینی دارد و کیفیت و اجرای خوب و داشتنِ گروه خوب در رتبه آخر اجراهای پاپ قرار می گیرد. اولین مورد بیزنس است و بارها شاهد این موضوع بوده ام که بسیاری از کنسرت ها صرفاً به دلیل بیزنس برگزار می شود. این موضوع را درباره همه نمی گویم چون در اجراهای زیادی شاهد کیفیت خوب هستیم.
مدتی پس از تصمیم من، گروه محسن یگانه با مشکلی مواجه شد و نوازنده ای نبود که بتواند آن مدل موسیقی را به خوبی اجرا کند. به دلیل دوستی با علی ثابت و با دعوت او و محسن یگانه پذیرفتم دوره پرکاری محسن را طی کنیم. یک مقدار هم دلم برای بازگشت به اجرای پاپ تنگ شده بود. پس از آن دیگر این اتفاق رخ نداد و دغدغه و علاقه ای برای این موضوع نداشتم.
* تجربه کار با محسن یگانه در آن چند ماه چطور بود؟ حتی زمزمه هایی شده بود که شاید در گروهش بمانی. تجربه کار با محسن یگانه برای من لذت بخش بود چون او یک استعداد ذاتی خصوصاً در بخش ملودی پردازی و تلفیق ترانه و ملودی دارد. اما باز هم اجرا روی صحنه، بعد از یک مدت برای من جذابیتش را از دست داد؛ البته به نظر من، گروه محسن یگانه در آن دوره، روند موسیقی را خیلی حرفه ای دنبال نمی کرد. با احترام به همه دوستانی که در آن گروه کار می کردند تصمیم گرفتم از گروه خارج شوم و فعالیت شخصی خودم را دنبال کنم.
* این دلچسب نبودن به دلیل نوع تنظیم ها یا به دلیل نوع کاربرد مثلاً موسیقی الکترونیک بود؟ مدل صدادهی یک ارکستر و موسیقی که از قدیم از ارکسترها شنیده ایم در این گروه وجود نداشت. سبک و سیاق و تنظیم آن گروه شخصی بود و به نظرم می توانست استانداردتر باشد. زمانی که با استاد طارخانیان ویولن کار می کردم خیلی دوست داشتم به گروه های مختلف بروم اما او اجازه نمی داد چون استانداردی از لحاظ موسیقی کلاسیک برایش تعریف شده بود که در گروه های آن زمان وجود نداشت.
* روند کاری محسن را تا امروز چطور می بینی؟ خصوصاً که الان یک سال است دوباره پرکار شده و از کنسرت هایش استقبال خوبی می شود. محسن یگانه یک استعداد ذاتی در وجودش دارد که همیشه به او کمک کرده و در بخش ترانه و ملودی، منحصر به فرد است. برای یک آرتیست داشتن امضای شخصی مزیت است و این امضا ممکن است پس از سال ها تجربه شکل بگیرد. او در سال هایی که پرکار بود توانست فضاهای جدیدی را معرفی کند، در مقطعی هم فعالیتش کمتر بود و البته دلیلی هم ندارد که یک هنرمند بدون وقفه همیشه پرکار باشد.
* در رزومه کارهایت همکاری با علیرضا افتخاری هم جالب بود ولی تداوم چندانی نداشت. همکاری من با علیرض افتخاری به دوره ای باز می گردد که آثار زیادی تولید می کرد و من هم از طریق فریدون خشنود با او آشنا شدم که به نظرم او یکی از صداهای خاص موسیقی ایرانی است. پنج، شش قطعه هم برای او تنظیم کردم که تجربه خوبی بود. درباره عدم تداوم همکاری با آقای افتخاری هم باید بگویم که به دلیل مسیر شخصی خودم فرصت برای این موضوع پیش نیامد. همچنین صرفاً قرار گرفتن در کنار یک خواننده شناخته شده برای من افتخار نبوده است و باید بتوانم چیزی به آن خواننده و گروهش اضافه کنم.
***
* بگذارید به دوران گذشته برگردیم. به نظر، برخلاف خیلی از موزیسین ها که در دوران کودکی با مخالفت خانواده روبه رو می شدند، به واسطه فعالیت موسیقایی پدر مسیر هموارتری داشتی. پدر من سال ها در گیر و دار موسیقی بود و به این هنر بسیار علاقه داشت.
* اولین سازی که از نزدیک دیدی چه بود؟ تمبک بود که تعلیم آن را نزد استاد کامیار محبت شروع کردم. پس از آن پیانو کار کردم و کم کم سازهای دیگر اضافه شد و با معلم های مختلفی کار کردم.
* اولین سازی که جذب آن شدی چطور؟ کودک برای شروع موسیقی حق انتخاب چندانی ندارد و درک و دریافت خانواده اهمیت ویژه دارد. من موافق این جریان نیستم که انتخاب ساز را به کودکان واگذار کنید. اگر کودک بخواهد پیشرفت کند و به اهداف خوبی برسد باید خود خانواده هم آشنایی جزئی نسبت به سازها و دورنمای فعالیت موسیقی داشته باشد. پدر من هم به جهت آشنایی که با موسیقی داشت، مسیر درست تری را برای آموزش من دنبال کرد.
* دو ساز ویولن و سه تار، معروف ترین سازهایی هستند که با آنها شناخته شدی. این دو از چه سالی به زندگی تو اضافه شدند؟ پس از پیانو و تمبک، به ویولن علاقه مند شدم و این ساز را از سن هشت سالگی شروع کردم. خانواده هم خوشحال شدند چون سازی خاص با شرایط ویژه است. ویولن یکی از کامل ترین سازها در جهان است و موسیقی اقوام مختلف را می توان با آن اجرا کرد. آن زمان در کلاس های آزاد هنرستان موسیقی شرکت می کردم. استاد مرحوم کامران داروغه آن زمان تعلیم ویولن ایرانی می دادند و من هفته ای یک مرتبه در کلاس هایشان شرکت می کردم که تعلیم تحت نظر او، برایم باعث افتخار است. پس از شش ماه به منزل او دعوت شدم تا بیشتر و بهتر کار کنیم. آن زمان بد تمبک نمی نواختم و در سن ده سالگی نفر برگزیده جشنواره موسیقی فجر در این ساز هم شدم.
به دلیل ارتباط نزدیکی که با استاد داروغه پیدا کردیم یک سری ضبط خانگی با ایشان انجام دادیم و حدود 20 نوار کاست از تک نوازی ها و دونوازی هایمان دارم. البته این را هم بگویم که ویولن ایرانی حدود یک قرن است که رواج یافته و اوایل که این ساز وارد شده بود با استایل کمانچه آن را می گرفتند اما استاد صبا و سایر اساتید به این ساز خدمت شایانی کردند.
* ساز سه تار را از چه زمانی شروع کردی؟ پدرم به جهت درک درستی که از موسیقی ایرانی و ردیفی داشتند، سه تار را پیشنهاد دادند و آقای مجید واثقی هم اولین معلم تار و سه تار من بود. ساز سه تار برای آموزش ظرایف موسیقی ایرانی کامل و مناسب است. سه، چهار سال اولی که ویولن می زدم به صورت موازی سه تار و سازهای دیگر را هم پیگیری می کردم اما بعداً تا چند سال ویولن ایرانی ننواختم.
* در این پیشنهاداتِ پدر، الزام هم وجود داشت؟ شاید در شروع آموزش موسیقی، این موضوع برای خانواده ها لازم باشد که آنها را ملزم کنند تا سازی را دنبال کنند اما برای من در موسیقی هیچ الزامی وجود نداشت.
* چقدر طول کشید تا ویولن را به خوبی بنوازی؟ دقیقاً نمی توانم بگویم چقدر طول کشید تا ویولن را یاد بگیرم و برای این ساز انتهایی متصور نیستم. همین الان هم اگر ادعا کنیم ویولن را درست می نوازیم، کذب است. چون آنقدر در این ساز پیشرفت صورت گرفته که به نظرم سال ها زمان می برد یک نوازنده بتواند ادعای خوب بودن کند. به نظرم در کشور ما ادعایی مبنی بر این که یک نوازنده ویولن کلاسیک، دیگر چیزی باقی نمانده که نداند، یک دروغ بزرگ است. گاهی هم ویولن کلاسیک برای ما بحران روحی ایجاد می کند! از این جهت که شاید فکر کنیم صد هزار نفر در دنیا از ما بهتر ویولن می نوازند ولی نباید سرخورده شویم و روحیه خودمان را از دست بدهیم.
* به یاد داری کهاولین ضبط جدی ات چه سالی بود؟ اولین ضبط استودیویی من، درست شبیه شیوه یادگیری ویولن، در استودیوی یکی از آشنایان بود که اولین استودیوی دیجیتال را در ایران تأسیس کرده بود. در سن پانزده سالگی برای تست این استودیو به آنجا رفتیم و با ضبط برخی کارهای قدیمی، اولین تجربه های استودیویی من آنجا رقم خورد. اما اولین ضبط رسمی من در سن شانزده سالگی و در یکی از کارهای مرحوم ناصر عبداللهی بود که آن کار در استودیو پاپ ضبط شد. پس از آن، آلبومی از آقای ساسان جمالیان را کار کردم که تاریخ آشنایی من و علی جعفری پویان هم به همان زمان برمی گردد. پس از آن وارد ارکستر نیاوران به رهبری ابراهیم لطفی شدم و کم کم فضا برای ضبط های بیشتر فراهم شد.
* اولین بار که روی صحنه رفتی چه زمانی بود؟ در سن هفت، هشت سالگی (حین پیگیری حرفه ای تمبک) گروهی داشتیم که همه از من بزرگتر بودند. اما اولین اجرای رسمی من در جشنواره سال 70 بود که به همراه پیمان محبت دونوازی تمبک و سنتور داشتیم. پس از آن در زمینه نوازندگی ویولن، اولین اجرای من به همراه «ارکستر پارس» به رهبری ناصر نظر در سال 72 یا 73 بود که من مایستر آن ارکستر بودم.
* تحصیل آکادمیک در موسیقی داشتی؟ چون گفتی که هنرستان نرفتی. من هنرستان موسیقی نرفتم و رشته معماری خواندم که البته پس از مدتی آن را رها کردم. وارد دانشگاه موسیقی شدم و در مقطع کارشناسی ارشد هم به دانشکده هنر دانشگاه تهران رفتم و فوق لیسانس نوازندگی ویولن گرفتم.
* بعد از ضبط اثر مرحوم ناصر عبداللهی در دهه هفتاد، با چه خواننده هایی همکاری داشتی؟ با گروه ها و افراد زیادی همکاری کردم و چند اجرای سنتی هم داشتم. گروهی داشتیم که در آن موسیقی سنتی اجرا می کردیم و خودم می خواندم چون من آواز ایرانی را سال ها با استاد نصرالله ناصرپور کار کردم. پس از اتمام فعالیت ارکستر نیاوران، با دوستان تصمیم گرفتیم ابتدا یک کوارتت تشکیل بدهیم. پس از شش ماه تصمیم گرفتیم کوارتت را تبدیل به آنسامبل بزرگتر کنیم و کم کم «ارکستر زهی پارسیان» به وجود آمد. اما اولین اجرای پاپ من در سال 86 به همراه ارکستر احسان خواجه امیری بود.
*فعالیتت در زمینه آواز از کجا شروع شد؟ علاقه داشتم در تمامی رشته های موسیقی ورود کنم و پیشرفت داشته باشم. آن زمان قصد نداشتم خوانندگی را به طور حرفه ای دنبال کنم و به عنوان یک شاخه در موسیقی ایرانی لازم بود تا با آن آشنا باشم. آواز، اشرف تمامی سازها است و آشنایی با ردیف ها و سبک ها برایم جالب بود. باعث شد در حوزه شعر هم بیشتر ورود کنم و با ادبیات فارسی آشنا شوم.
**** وضعیت ارکستر سمفونیک را در این سال ها چطور می بینید؟ ارکستر سمفونیک و ارکستر فیلارمونیک قبل تپنده موسیقی هر کشور هستند ولی ما مشکلات زیادی داریم. رهبرها و چهره های زیادی با تمام توان وارد شدند تا کارهای زیادی انجام دهند. در تاریخ موسیقی مشکلاتی وجود داشته که مانع از پیشرفت و کیفیت یک ارکستر شده است. این خرده تا حد زیادی به هنرمندان حاضر در ارکستر سمفونیک نیست. مثلاً ما در حوزه آموزش، مشکلات زیادی داریم و نتوانستیم نوازندگان لازم برای ملحق شدن به ارکستر را داشته باشیم. به عنوان مثال در چین هفت میلیون نوازنده حرفه ای پیانو داریم که تعداد خیلی زیادی است. «ارکستر سمفونیک» و موسیقی کلاسیک نیاز به یک نوازنده آکادمیک دارد که ما در این زمینه کمبودهای زیادی داریم. حتی کمبود ساز خوب هم دلیل دیگری بر مشکلات ارکسترها است. در ایران سازهای خیلی خوبی ساخته می شود اما آیا این سازها در حد استاندارد بین المللی هستند؟
* اصلاً آیا ما نوازنده در سطح بین المللی داریم؟ نوازنده در هر سطحی که باشد باید سازِ خوب داشته باشد. این قبیل مسائل باعث می شود که کیفیت ارکسترها پایین بیاید و مقصر این اتفاق هم هنرمندان نیستند.
* به نظر می آید دل پُری از روند تدریس موسیقی در کشور داری اما انتقاداتی که عنوان می کنی، صرفاً بر گردن شرایط و جامعه و مسئولان و... نیست و نوک پیکان آن به سمت تو و هنرمندان با سابقه هم بر می گردد. چطور است که با وجود این انتقادات، در زمینه تدریس تقریباً فعالیت خاصی نداری؟ من فکر می کنم کسی که کار موسیقی می کند، می تواند برای تدریس حق انتخاب داشته باشد اما وظیفه فرهنگی و هنری که بر عهده هنرمندان است باعث می شود تا همیشه دغدغه داشته باشند. ما باید بازنگری مجددی در زمینه آموزش موسیقی داشته باشیم چون در حال عبور از سال هایی هستیم که حدود دو دهه جریان موسیقی به طور کامل قطع شده بود.
به نظر من موسیقی ما در بخش آموزش دستخوش ضربه های جدی شد. قبل از این که کاری بخواهیم انجام دهیم باید هنرمندان بستری فراهم کنند تا اطلاع رسانی عمومی راجع به موسیقی انجام دهیم. در خیلی از رشته ها حرف های زیادی در جامعه زده شده و پیش فرض عمومی نسبت به آن وجود دارد ولی در بخش موسیقی این اتفاق رخ نداده و باید آموزش را از قسمت مقدماتی تر شروع کنیم تا یک روشنگری نسبت به ماهیت موسیقی در میان مردم به وجود بیاوریم. این کار را من انجام داده ام، همیشه نگران بوده ام که تا امروز هنرجو نداشته ام و برای همین از دو سال قبل آموزش عمومی تر موسیقی را دنبال کرده ام.
* فکر می کنی با این ایده ها بتوانی تأثیر خوبی در خروجی عرصه نوازندگی داشته باشی یا به تنهایی می توانی تغییری ایجاد کنی؟ هیچکس در موسیقی و هنر به تنهایی نمی تواند تغییری ایجاد کند. امکان ندارد در ارکسترهای معتبر دنیا در ژانر موسیقی کلاسیک، تعدادی نوازنده از کشور چین نبینید. این یعنی آن جامعه به قدری در موسیقی پیشرفت کرده که تعداد بی شماری نوازنده تراز اول دارد. به همین دلیل اعتقاد ندارم که یک فرد به تنهایی بتواند چیزی را تغییر دهد، بلکه باید درک و دریافت هنر موسیقی در کشور ما ایجاد شود که در پی آن انتظار اتفاقات دیگر را هم داشته باشیم. تا زمانی که درک درستی از موسیقی در سطح عمومی نداشته باشیم، هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. همچنین ما در موسیقی در دوره گذار هستیم که این گذار می تواند زمینه ساز پیشرفت در موسیقی کشورمان باشد.
به رسمیت نشناختن نوازنده ها همیشه در کشور ما شایع بوده است* برسیم به صنف نوازنده ها؛ همه می گویند حال موسیقی خوب نیست اما من می خواهم بپرسم که حال صنف نوازنده ها خوب است؟ حال صنف نوازنده ها خیلی خوب نیست. در چند دهه اخیر هم هیچ وقت نوازنده ها حال خوبی نداشته اند و همیشه با مشکلات زیادی مواجه بوده اند. هیچ وقت شرایط ایده آلی برای نوازندگان کشور ما وجود نداشته و شاید همین الان هم صنف نوازندگی در ذهن خیلی ها زیر سوال باشد. به رسمیت نشناختن نوازنده ها همیشه در کشور ما شایع بوده است.
* فکر نمی کنی بخشی از این حال نامساعد به خود نوازنده ها مربوط باشد؟ چون مثلاً بین خواننده ها جنگ قدرت به خاطر شهرت و مسائل اینچنینی وجود دارد اما بین نوازنده ها سر چه چیزی جنگ وجود دارد؟ نوازندگان و هنرمندان اصیل مشمول این تعریف نیستند. مارکت موسیقی ما محدود است و شرایط به روز هنر هم برای نوازندگان محدود است. همچنین اگر شما چیزی به نام عدم همبستگی بین نوازنده ها حس می کنید تا حد زیادی به خاطر خود ما نیست. من کاری با مسائل شخصیتی و فرهنگی آدم ها و جنگ هایشان ندارم اما تجربه شخصی به من ثابت کرده آنجا که لازم بوده تا هنرمندان و نوازندگان کنار هم باشند اتفاق ویژه رخ داده است. تجربه این موضوع را در اولین جشن ویولن ایران داشتیم و می توانم به جرأت بگویم که تمام نوازندگان زهی این دغدغه را داشتند که برای اولین بار دور هم جمع شوند و از صنف خود دفاع کنند. به نظرم همبستگی بین نوازنده ها هست اما چون جا برای همه کم است شاهد این اتفاقات هستیم. به هرحال درگیری هایی صورت می گیرد و من هم چنین مسائلی را گردن خود نوازنده ها نمی اندازم.
* به نظرت با وجود این حجم از تولید و اجراها، واقعاً جا برای نوازنده ها کم است؟ تولیدات اصولی و هنری زیاد نیست. شاید در طول روز ده ها اثر بشنوید اما جایگاه نوازنده ها بین آنها کجاست؟ تولیدات اینسترومنتال (که حضور نوازنده در آنها مهم ) است اصلاً زیاد نیست. تعداد موزیسین هایی که با این روش آشنایی دارند آنقدر نیست که بخواهند از نوازندگان در کارها استفاده کنند. من متأسفانه با آهنگسازی همکاری کردم که با ساز ویولن یا سازهای دیگر آشنایی نداشت و نمی توانید انتظار داشته باشید که بتواند یک پارت برای ساز من بنویسد. اگر همه آهنگسازها و تنظیم کننده ها نسبت به نوازنده ها شناخت داشتند می توانستیم شاهد حضور بیشتر همکاران من در این عرصه باشیم.
* فکر می کنم موضوع نادیده گرفته شدن نوازنده ها باعث شده تا این روزها شاهد حضور بسیاری از آنها در حوزه خوانندگی باشیم. پیگیری خوانندگی برای میثم مروستی صرفاً به دلیل علاقه بود یا این که می خواست خودش را فراتر از یک نوازنده که در پشت صحنه حضور دارد معرفی کند. خوانندگی برای من به دلیل بیشتر دیده شدن نبود، فعالیت مستمر چندانی هم در این حوزه ندارم و صرفاً علاقه مندی من است. این که نوازنده ها برای دیده شدن به خوانندگی متوسل می شوند، یک اعتراض است. در اغلب موارد، خواننده ها یک دهم سختی های نوازندگان آکادمیک و حرفه ای را نکشیده اند. شما ظرف چند سال نمی توانید یک نوازنده حرفه ای شوید. اما درباره خوانندگی در کشور ما این طور نیست. درست است که خیلی از خوانندگان ما که اسمی دارند و مطرح هستند، آن را به شکل حرفه ای پیگیری کرده و برایش زحمت کشیده اند اما در حوزه موسیقی پاپ، اغلب خواننده ها چند سال است که با موسیقی آشنا شده اند و در مارکت موسیقی بیشتر از نوازنده ای که بیست، سی سال تلاش کرده دیده شده اند. البته این نکته را بگویم که افرادی که از نوازندگی به سمت خوانندگی کوچ می کنند، معمولاً خواننده های استانداردتری هستند. ممکن است آن جذابیت صدای مورد پسند عموم را نداشته باشند، اما موسیقی را به صورت آکادمیک آموزش دیده اند. اگر یک نوازنده حرفه ای وارد عرصه خوانندگی شود، ژانرهای جدید را هم به موسیقی ما اضافه می کند؛ مثلاً در سال های گذشته خیلی موسیقی جَز نداشتیم اما نوازندگان این حوزه وارد بخش خوانندگی شدند و این سبک را از طریق خواندن بیشتر معرفی کردند. در حقیقت نوازنده هایی که می خوانند، شاخه های موسیقی را گسترده تر می کنند.
* فکر نمی کنی اگر صرفاً نوازندگی یا خوانندگی را دنبال می کردی می توانستی به موفقیت بیشتری برسی؟ ذات وجودی آموزش من از کودکی این بود که تمام سازها را دنبال کنم. این به نظرم برای یک موزیسین نقطه قوت است که بتواند آگاهی از سایر شاخه ها داشته باشد. شاید اگر خوانندگی را به صورت تخصصی دنبال می کردم بیشتر می توانستم فعالیت کنم و دیده می شدم، اما علاقه ای برای مطرح شدن به عنوان یک خواننده نداشتم و می خواستم کارهای متفاوتی خلق یا اجرا کنم. از سوی دیگر هم دوست ندارم تمام عمرم را به عنوان نوازنده در یک ارکستر بگذرانم.
**** نوازنده های محبوبت در دنیا چه کسانی هستند؟ در ساز ویولن کلاسیک «های فتس» و «زوکرمن» از جمله چهره های محبوب من هستند.
* نام سه نفر از بهترین نوازندگانی که در این سال ها کنارشان ساز زدی؟ با وجود همه محدودیت هایی که در زمینه نوازندگی ویولن حرفه ای داریم، به نظر من در حال حاضر نوازنده های خوبی در ایران فعالیت می کنند. با دوستان زیادی تجربه همکاری داشتم که شروعش از ارکستر «نیاوران» و «پارسیان» بود. به نظرم بیشتر از سه نفر می توان به عنوان بهترین نام برد.
* حوزه نوازندگی در عین زیبایی هایش بی رحم هم هست چون فعالانش زود فراموش می شوند. می خواهم بدانم دغدغه پیرشدن را هم داری و اینکه دوست داری 20 یا 30 سال دیگر کجای موسیقی باشی؟ عمر هنری یک هنرمند در شرایط ایده آل بین ده تا بیست سال است. این دغدغه برای تمام نوازندگان وجود دارد که در دهه سی یا چهل زندگی چه اتفاقاتی رخ می دهد. چون کمتر پیش می آید که یک نوازنده در سن مثلاً شصت سالگی به خوبی بتواند ساز بزند. در دنیا حق کپی رایت وجود دارد و خیال راحت و انگیزه بیشتری نسبت به کارهایی که انجام می دهید دارید. در کانادا با یک آرتیست آشنا شدم که آهنگساز و تنظیم کننده بود و تصمیم داشتیم با هم همکاری کنیم. در صحبت ها از شیوه کار ما پرسید و من متوجه شدم که او فقط هفت قطعه را پروداکت کرده است. من هم گفتم که بیشتر از صد قطعه را آهنگسازی و تنظیم کرده ام و بالغ بر 14 یا 15 هزار قطعه را اجرا کرده ام. باور نمی کرد و می گفت چرا الان کشتی شخصی نداری؟! مسأله فقدان کپی رایت معضل بزرگی است! اگر هنرمند دغدغه مالی نداشته باشد، الان می تواند زمان بیشتری را صرف تولید بهتر کند. دلیل پیشرفت موسیقی در دنیا این است که موزیسین ها دغدغه مالی و آینده خود را ندارند.



منبع : http://musicema.com/node/352833




ویدیو رو به راهی, مهدی اسدی

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Mehdi-Asadi-Rooberahi-Video




ویدیو مراسم رونمایی آلبوم «هیچ در هیچ», هوشنگ کامکار

درخواست حذف اطلاعات
> گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببنیدموسیقی ما - جمعه ای که گذشت، آلبوم «هیچ درهیچ» تازه ترین اثر «هوشنگ کامکار» در فرهنگ سرای ارسباران رونمایی شد. تا این لحظه، این اولین خبری است که از این مراسم رونمایی منتشر می شود؛ فرض کنید به جای این آلبوم، آلبومِ خواننده ای پاپ رونمایی شده بود؛ لابد حالا که در «گوگل» سرچ می کردید، چند صفحه خبر و عکس و رونمایی از آن بود. خب انتظاری هم جز این نیست؛ اثری مثلِ «هیچ در هیچ» موسیقی پیچیده ای دارد؛ توسط خوانندگانِ مشهوری خوانده نشده است – هرچند صبا و ارسلان کامکار هم چهره های مشهوری در موسیقی هستند؛ اما نه به اندازه ی خوانندگانِ دیگر-، علاوه بر آن از اشعارِ «بیژن جلالی» در آن استفاده شده است که جز ادیبان و مخاطبان جدی موسیقی کسی چندان او را نمی شناسد- ضمن آنکه خاص بودنِ مخاطبانِ آثاری از این دست، نتیجه ی بی توجهی به موسیقی جدی طی دهه های اخیر است. شاید به همین خاطر است که خودِ «کامکار» در این جلسه، وقتی با اعتراضِ «امید نیک بین» مواجه شد که چرا صندلی های سالنِ ارسباران خالی است، گفت که انتظاری ندارد؛ چون جلسه ی رونمایی استاد پژمان که یکی از بزرگ ترین آهنگسازانِ تاریخِ معاصرِ ایران است؛ از این هم خالی تر بود و هر چند با همان لحنِ شوخِ همیشگی اش گفت: «لابد اگر اثرِ حامد همایون قرار بود رونمایی شود؛ تمام فضای فرهنگ سرا جای سوزن انداختن نبود.»«هیچ در هیچ» با ۶ قطعه از آثار هوشنگ کامکار و اشعار بیژن جلالی با عنوان هیچ در هیچ، با هر غم، تو از در آمدی، نقشی بر دل، اگر جهان به سر آید و مرثیه ای برای شاعر برای ارکستر سمفونیک به همراهی آواز سلو و همراهی گروه کُر بر روی اشعار مدرن و سپید بیژن جلالی تنظیم شده است؛ محتوای این اثر، موسیقی مدرن و معاصر ایران است که پیوندی میان موسیقی معاصر مدرن و موسیقی سنتی ایران است. ترکیب عوامل و ویژگی های موسیقی مدرن امروز جهان و توجه به کاربُرد از این موارد برای جلوه روح ایرانی اثر از شاخصه های مهم این آلبوم است که توسط موسسه فرهنگی هنری «راوی آذر کیمیا» تولید و منتشر شده است.رضا مهدوی: این موسیقی را باید سال ها گوش داددر این مراسم «رضا مهدوی» - ناشر اثر- به توضیحاتی درباره ی آن پرداخت: «دیده شدن یک اثر در روزگاری که آثار زیادی تولید می شود؛ اما دیده نمی شوند؛ اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اگرچه این دیده نشدن تنها مختص آثار موسیقایی نیست؛ چون شرایط در کشور ما به گونه ای شده است که فرهنگ و هنری متعالی هر روز مضمحل تر از قبل می شود و در چنین شرایطی تنها آن دسته از افرادی که «فرهنگ اصیل» را درک می کنند، باعث می شوند تا زیرساخت های فرهنگی رشد کند. من نیز افتخار می کنم که استاد «هوشنگ کامکار» این اعتماد را داشتند که دو اثرِ اخیر خود با نام های «باغ های پژمان و هیچ در هیچ» را برای انتشار به من سپردند.»او اضافه کرد: «در این سال هایی که من به شکل خصوصی فعالیت می کنم؛ افتخار داشتم که با بزرگانی کار کنم که بر اساس عشق آثار خود را خلق می کنند، بی آنکه به مزایای اقتصادی آن توجه داشته باشند و از آنجا که پاسخ عشق را باید با عشق داد؛ من نیز در تولید و نشرِ آثار به جنبه های اقتصادی نگاه نمی کنم؛ چون انتشارِ آثاری از این دست به بالندگی من منجر خواهد شد؛ اما در عین حال باید به این نکته توجه داشت که این آثار نیاز به دیده شدن دارند و در این میان من گلایه ای از خود اهالی موسیقی دارم؛ درست است که این آثار مخاطبان خاص دارد؛ اما همین مخاطبان هم از این آثار استقبالی نمی کنند و وقتی قرار است آن را بشنوند، به کپی غیرمجازِ آن روی می آورند؛ از آن طرف اینکه این روزها هر نوازنده ای شرکتی تاسیس کند و هر صاحبِ استودیویی، مغازه بزند و هعر مغازه داری شرکت پخش بزند، باعث شکل گیری یک فضای غیرحرفه ای و رقابت نادرست می شود. شرکت های پخش و مغازه های فروش سی دی، گاهی به صورتِ عامدانه، آثاری را به مخاطبان ارایه نمی دهند؛ ما انگار فراموش کرده ایم روزی را خداوند می دهد و کسی جای کسی را نمی گیرد. دوست عزیزی که درست پخش نمی کنی؛ اگر این چرخه ی اقتصادی معیوب شود، خواه ناخواه دامن تو را نیز می گیرد؛ همان طور که فروشگاه های شهر کتاب هم این روزها کارهای غیرفرهنگی انجام می دهند.»او آنگاه به گفته های «هوشنگ کامکار» با سایت «موسیقی ما» اشاره کرد و گفت که هم اکنون شرکت های تولید موسیقایی، تمام همتِ خود را برای معرفی یک خواننده می گذارند و از همین روی است که شنیدارِ مردم با افت مواجه شده و حتی بسیاری از دانشجویانِ موسیقی هع بزرگانی چون شهناز و کسایی را نمی شناسند: «شرایط به گونه ای شده و گوش ها به سمتی رفته است که ما موسیقی سالم و جدی را فراموش کنیم و از هوشنگ استوار تا هوشنگ کامکار را نمی شناسیم. ما در شرایط کنونی یک مقدار آشوب زده هستیم و گاهی احساساتی می شویم.»او سپس به این اثر اشاره کرد و گفت: «هوشنگ کامکار برای اولین بار از شعرهای بیژن جلالی استفاده کرده و باید جرات و جسارتِ ایشان را قدر بدانیم؛ ایشان نقطه ی عطفی ایجاد کرده اند که کسانی که موسیقی های جدی کار می کنند الگویی برای کار داشته باشند. این موسیقی را باید سال ها گوش کرد و با آن زندگی کرد. اگر ریشه ی موسیقی را از آنِ خداوند بدانیم؛ بخشی از آن در وجود هوشنگ کامکار متجلی شده است و به همین خاطر باید این اثر را قدر دانست.»امید نیک بین: ای کاش تمام مملکت ما کامکار بود«امید نیک بین» - آهنگساز، نوازنده و صدابردار- دیگر سخن رانِ این مراسم بود که در ابتدای سخنانِ خود گفت: «این صندلی ها چرا خالی است؟ من احساس می کردم الان دوستانی بیرون ایستاده اند و جا نیست که بیایند.»او اما درباره ی «هوشنگ کامکار» گفت: «صحبت دربارهخ ی هوشنگ کامکار مشکل است؛ آدم نمی داند از خودش، کارهایش، خانواده اش، از عشق و از آثارش کدام بگوید. همه فکر می کنند که خب حانواده ی کامکار؛ ژن موسیقی دارند و پس اگر اینها آهنگساز و نوازنده نشوند؛ چه کاری باید انجام دهند؟ این طور نیست؛ این خانواده بسیار زحمت کشیده اند که به اینجا رسیده اند؛ زندگی آنان تنها نتیجه ی ژنی نیست که از مرحوم حسن کامکار به این خانواده تزریق شده است؛ این خانواده بسیار زحمت کشیده اند و برای رسیدن به این نقطه ای که هم اکنون هستند؛ تلاش بسیاری کرده اند. من از نزدیک شاهد بوده ام که گاهی برای موسیقی گریسته اند. ای کاش تمام مملکت ما کامکار بود؛ چون من پیش از آنکه از هوشنگ کامکار و خانواده ی کامکارها، موسیقی یاد گرفته باشم، وحدت و هم دلی و پشتِ هم بودن را یاد گرفته ام و این خیلی زیباست و به همین دلیل است که موسیقی شان تا این اندازه دل نشین است.»او سپس به تحلیلِ آثار کامکار پرداخت: «آقای کامکار با انتشار «در گلستانه» بسیاری را با شعر سهراب آشنا کردند. در آن زمان خیلی مرسوم نبود که روی شعر نو موسیقی گذاشته شود؛ اما آقای کامکار این کار را انجام داد؛ در گل های 131 استاد همایون خرم اثری را بر اساس شعر سپید ساخته اند که کمتر شنیده شده است؛ حالا نیز آقای «کامکار» روی شعر جلالی این کار را انجام داده اند که چون «در گلستانه» در کنار تمامِ ویژگی هایش، پیوستگی در آن دیده می شود و این نشان از وحدت کار آهنگساز دارد. این خصیصه در کارهای قبلی آقای کامکار هم دیده می شود.»او سپس به «شباهنگام» با صدای «بیژن کامکار» اشاره کرد: «در این اثر هم تلفیق کلام و شعر نو با موسیقی را می شنویم. وزن ها در آن برابر نیستند. و انگار آهنگساز برای منظومه ای موسیقی نوشته است که تاکید و تکیه روی وزن و قافیه نیست؛ بلکه روی موسیقی است. در کار پوئم سمفونیک کردی این اتفاق می افتد و قطعات کوچک و بزرگ که هم وزن نیستند کنار هم قرار می گیررد. در حلبچه و خرمشهر هم این ماجرا را می بینیم انگار ایشان با وزن و قافیه جنگی دارند و آن را عامدانه مقطع می کند و همین جنگ است که آفرینشی را به وجود می آورد. مدرنیسم آقای کامکار در تمام این سال ها در آثارشان دیده می شود و ایشان یک سیر صعودی دارد و با بررسی کارهایشان مشاهده می کنیم به سمتی پیش می رود که فرقی نمی کند برای سازهای ایرانی باشد یا فرم سمفونیکی در آن لحاظ شده باشد؛ به هر حال این مدرنیسم را می توان در آن مشاهده کرد. ایشان در «محاق» نیز از یکی از شعرهای بیژن جلالی (راز ابدیت) که در این سی دی هم وجود دارد، استفاده کرده است؛ اما حالا این مدرنیزم را می توان در هارمونی هم مشاهده کرد. ایشان خود اسمِ این موسیقی را موسیقی ملی می گذارند؛ اما من اسم آن را موسیقی ملی کامکار می گذارم؛ همان طور که «چایکوفسکی» موسیقی ملی روسی نیست و موسیقی خودِ چایکوفسکی است.» او همچنین به این نکته اشاره کرد که سرعت رشد مدرنیزم در آهنگسازی آقای کامکار بیشتر از رشدِ فرهنگِ و موسیقی ماست: «مردم ما نیاز به تربیت موسیقی دارند؛ در این صورت به ارزش آهنگسازی چون «کامکار» بیش از پیش پی خواهند برد؛ چرا که ایشان همیشه خط داده است و هیچ وقت خط نگرفته است. گوش دادن به «هیچ در هیچ» لذت بخش است؛ فرم ملودی و هارمونی این اثر از هارمونی کلاسیک فاصله گرفته است و بیش از «باغ های پژمان» و «محاق» شاهد هارمونی های قرنِ بیست و دومی هستیم و در کنار آن ملودی هایی برگرفته از موسیقی ایرانی و ردیفی است نیز شنیده می شود؛ ضمن اینکه ملودی آن نیز بسیار دارای ایجاز است. همه چیز کوتاه تکرار می شود و مدام واریاسیون اتفاق می افتد. در این آلبوم تکنیک تاخیر بسیار دیده می شود که جای بحث و بررسی بسیاری دارد.» احمدرضا احمدی: افتخار می کنم که «هوشنگ» دوست من استدر ادامه ی این مراسم، فایلِ صوتی ای از «احمدرضا احمدی» منتشر شد که درباره ی این اثر گفته بود: «من به هوشنگ عزیزم سلام می کنم؛ خوشحالم تازه ترین آلبومش منتشر شده، نمی گویم آخرین و می گویم تازه ترین؛ چون او همیشه در حال کار است. افتخار می کنم او دوستِ من است و خوشحالم که به فکر شعر معاصر است، دلم می خواست در این مراسم شرکت می کردم اما خود هوشنگ می داند که مریض هستم و نمی توانم از خانه خارج شوم. به صبا و ارسلان و تمام همکاران هونشگ در این سی دی سلام و درود می فرستم.»«محمد سریر» : برای شکاندنِ این سدها به «هوشنگ کامکار» تبریک می گویماما «محمد سریر» هم در ادامه ی این مراسم گفت: «در شرایطی که آثاری منتشر می شود که هیچ ارزش موسیقایی و کلامی ندارد و این مایه ی شرمساری برای کشوری است که در جهان به ادبیاتش شناخته می شود؛ خلاقیتِ هونشگ کامکار در این اثر و در استفاده از اشعار بیژن جلالی ستودنی است. این اثر مساله ی جدید واندیشه ورزی تازه ای را مطرح می کند؛ به خصوص اینکه اصولا نوشتن آثار آوازی برای اشعار سپید کار مشکلی است و اندیشه ی بسیار و توانایی شگرفی در آهنگسازی می خواهد تا به فرم خوبی عرضه شود؛ «هوشنگ کامکار» در این اثر توانسته موسیقی جدی و ماندگاری را خلق کند.» او ادامه داد: «او در این اثر از بیتی از مولانا بهره برده که دریچه ی باز شدن به مولاناست و بعد به اشعار جلالی می رسیم ؛ او این را با موسیقی پیچیده ای بیان کرده است و این پیچیدگی های وجه بیانی دارد. البته کلام بخش کوچکی از این اثر است و او به بهترین شکل موسیقی «پلی فونیک» را مطرح کرده است. در قسمت پایانی این اثر مهربانی و آرامشی موج می زند و می توان چهره ی دیگری از شخصیت مولانا و جلالی را در آن مشاهده کرد؛ این قطعه وصیت نامه ی جلالی است که هوشنگ آن را به موسیقی درآورده است؛ یک مرثیه ی شاعرانه است که به بهترین شکل عرضه شده است. آقای «هوشنگ کامکار» امروز در جهت یک بلوغی اندیشه و هنر موسیقی حرکت می کند و این اثر خون تازه ای است که باید در جامعه ی ما شنیده شود. من برای شکستنِ این سدها به او تبریک می گویم.»هوشنگ کامکار: متاسفم که ما هنوز باید دنبال مجوز بگردیم «هوشنگ کامکار» اما آخرین سخن رانِ این مراسم بود که از «رضا مهدوی» به خاطرِ انتشارِ این اثر تشکر کرد و از «گلی امامی» که موجباتِ آشنایی او با جلالی را ایجاد کرده است؛ او اما گلایه های خودش را هم داشت: «بسیار متاسفم که ما مدت ها باید به دنبال مجوز ارشاد باشیم . برای کامکارها و هر کسی که 40 سال در این کشور کار کرده است و شرایط را می داند و می داند چه موسیقی ای باید بنویسد و باز باید مدت ها در انتظارِ تایید شورای شعر، شورای موسیقی و شورای تطبیق باشد، متاسفم. به وزارت ارشاد توصیه می کنم که شورای شعر کافی است؛ شورای موسیقی چگونه می تواند روی موسیقی یک اثر قضاوت کند؟ وقتی ما با چنین مشکلاتی روبه رو هستیم؛ وای به حال جوانان؛ آنها باید با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند؟»
او ادامه داد: «به آهنگسازان توصیخ می کنم از تمام تکنیک های موسیقی جهان استفاده کند؛ اما آنچه به گوش مردم می رسانند هویتی ملی داشته باشد. چون اگر فقط بخواهیم موسیقی خیلی آوانگارد را ارایه دهیم، جامعه ی ما پذیرشِ آن را ندارد؛ موسیقی ملی ما در خارج از کشور هم استقبال می شود و فعالیت در این زمینه می تواند به تعالی موسیقی کشور ما کمک می کند. هیچ محدودیتی در به کارگیری تکنیک های جدید وجود ندارد.»
او سپس به اجرای این اثر توسط «صبا» و «ارسلان کامکار» اشاره و گفت: «اگر خواننده ی خوبی را می شناسید که بتواند این کار را بخواند و شخصیت هنری داشته باشد، بگویید تا این اثر را اجرا کنم. من تنها چند خواننده را از نظر صدا و شخصیت می پسندم. این افراد خیلی کم هستند؛ به خصوص کسانی که بتوانند و علاقه داشته باشند تا این موسیقی را بخوانند، خیلی کم هستند. من فکر می کنم اگر این کار را استاد شجریان هم می خواندند، به نتیجه ی کنونی نمی رسید؛ چون در فضای کاری ایشان نبود. من دنبال خواننده ی مشهور نرفتم که اثرم به فروش برود.» او ادامه داد: «من خودم را آماده کردم که انتقاد بگیرند که چرا از شعر مولانا استفاده کرده ام؛ اما به نظر من عرفان سنتی و مدرن در اشعار جلالی به هم پیوند خورده است و به همین خاطر موسیقی این اثر هم آمیزی و هم زیستی موسیقی ملی و موسیقی مدرن است.»در پایانِ این مراسم؛ اثر با حضور حمیدرضا نوربخش، محمد سریر، داریوش پیرنیاکان، محمد موسوی، حسام الدین کامکار، قشنگ کامکار، بیژن کامکار، اردشیر کامکار، ارژنگ کامکار، نجمه تجدد و دیگر اعضای خانواده ی کامکار رونمایی شد. > گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببنید



منبع : http://musicema.com/node/352838




ویدیو دیفن, مهدی باقریان | موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Mehdi-Bagherian-Difen-Video




ویدیو اجرای ارکستر سمفونیک در روسیه با پوشاک هاکوپیان,

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Hacoupian-Russia-Video




ویدیو دلسرد (اجرای زنده), کیان پورتراب

درخواست حذف اطلاعات
با مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد



منبع : http://musicema.com/Kian-Pourtorab-Delsard-Live-Version-Video




ویدیو ایران ما, قطعات جام جهانی فوتبال 2018

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Nambod-Artiman-Irane-Ma-Video




ویدیو روح سرگردون, شهاب صادقی

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/Shahab-Sadeghi-Roohe-Sargardoon-Video




ویدیو فریاد ایران, قطعات جام جهانی فوتبال 2018

درخواست حذف اطلاعات
نوازنده: تکنواز ویولن: علی جعفری پویان ویولن اول و دوم: علی جعفری پویان، امین غفاری، یگانه حسینی نیا ویولا: سهراب برهمندی، علی جعفری پویان نفیر: محمد نصرتی



منبع : http://musicema.com/Ali-Jafarpouyan-Faryade-Iran-Video




گل افشان

درخواست حذف اطلاعات
با مجوز صدا و سیما خواننده: شهرام ناظریکاور ویدیو: آدرس فایل 480: http://dl.musicema.com/video/shahram%20nazeri/gol%20afshan/golafshan%20480.mp4آدرس فایل 720: http://dl.musicema.com/video/shahram%20nazeri/gol%20afshan/golafshan%20720.mp4اولین نماهنگ ساخته شده در صدا و سیما به مناسبت توفیق ایران در جام جهانی 98 فرانسه



منبع : http://musicema.com/Shahram-Nazeri-Gol-Afshan-Video




ویدیو قصه, میلاد درخشانی | موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
موسیقی ما - میلاد درخشانی تازه ترین موزیک ویدئوی خود را با نام «قصه» به شکل ضبط استودیویی برای انتشار در اختیار سایت موسیقی ما قرار داد. «قصه» یکی از قطعات دومین آلبوم باکلام میلاد درخشانی یعنی آلبوم «حرف بزن» است که شهریور سال گذشته منتشر ش، آلبومی که به گفته خالقش در کمتر از یک سال به سرانجام رسیده و شامل ده قطعه است. درخشانی سال گذشته توانست جایزه بهترین آهنگسازی بخش موسیقی تلفیقی را هم برای این آلبوم از جشنواره موسیقی فجر از آن خود کند و اردیبهشت امسال اولین اجرای آن را در تالار وحدت روی صحنه ببرد.این قطعه با شعری از حسین منزوی و آهنگسازی و تنظیم میلاد درخشانی است که میکس و مسترینگ آن توسط حمیدرضا آداب انجام شده است و علیرضا نبئی هم بخش ویدئو آرت را بر عهده داشته و میلاد درخشانی به شکل سولو آن را در استودیو با گیتار اجرا کرده است.



منبع : http://musicema.com/Milad-Derakhshani-Ghesseh-Video




ویدیو هوادار, رستاک حلاج | موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/node/352046




بهار | موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.



منبع : http://musicema.com/node/351972




ویدیو شادی گل هنرمندان موسیقی , موسیقی پلاس

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/node/351959




ویدیو میشکنه دلم, ندیم | موسیقی ما

درخواست حذف اطلاعات
با مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد



منبع : http://musicema.com/node/351968




نگارا

درخواست حذف اطلاعات
مهدی یغماییعکس: لینک مطلب: http://www.musicema.com/mehdi-yaghmaei-negaraمطلب: نگارانوع مطلب: track



منبع : http://musicema.com/node/351866




ویدیو اومدیم روسیه, محمد بحرانی

درخواست حذف اطلاعات
اطلاعات بیشتر در مورد فرمت های متنیplain textهیچ تگ html ی مجاز نیست.آدرس صفحات وب و آدرس های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می شوند.خطوط و پاراگراف ها بطور خودکار اعمال می شوند.



منبع : http://musicema.com/node/351946